Menu
in

Alpinistul Petru Vătăman din Milano a ajuns în Alaska: ”Ne folosim succesul pentru a ajuta copiii bolnavi”

Alpinistul Petru Vătăman, 42 de ani, originar din Oradea, este stabilit în Italia de 18 ani. Împreună cu medicul italian Marco Antonio Zappa, a participat la nenumărate expediții, ultima dintre ele în acest an, în Alaska, pe cel mai înalt munte din America de Nord, vârful McKinley, de 6194 metri. În această expediție, cei doi au fost solicitați să efectueze probe în condiții extreme, cu un aparat de fotografiat special.

În afara obiectivelor sportive și științifice, prin acțiunile lor cei doi susțin voluntar o asociație care ajută copii bolnavi, afectați de diferite patologii.

O nouă încercare

Petru Vătăman ne-a povestit despre ultima sa expediție, în Alaska, unde a escaladat cel mai înalt munte al Americii de Nord, vf. McKinley . „Au trecut patru ani de la ultima expediție organizată în Peru, unde reușisem escaladarea celor 800 de metri de ghiață pe versantul sud al celui ce este denumit de către Unesco „cel mai frumos munte din lume”, Alpamayo (5947 metri).”

Un român din Italia va urca pe cel mai înalt vârf al Americii de Nord

„Anul acesta, în luna iunie, o nouă „încercare” a unit din nou echipa Vataman-Zappa, punându-ne de această dată la grea încercare pe cel mai înalt munte di America de Nord, McKinley sau Denali, cum este chemat de către populația di Alaska.

Cu cei 6194 metri este unul dintre Seven Summits (cele șapte vârfuri cele mai înalte din cele șapte continente) dar adevărata dificultate al acestui „gigant” este poziția lui foarte aproape de Polul Nord, ceea ce înseamnă că nu doar o presiune parțială de oxigen mult mai redusă decât vârfurile în aproprierea ecuatorului, ci și condiții atmosferice extreme cu temperaturi ce pot să coboare până la -40° și furtuni de zăpadă cu vânturi ce depășesc 140km/h.” ne-a povestit Vătăman.

Fără ghizi

„Și pentru că toate aceste condiții extreme nu erau încă de ajuns pentru noi, am decis, pentru prima dată, să organizăm o expediție fără ghizi locali în completă autonomie. Acest lucru a fost pentru noi destul de riscant din mai multe puncte de vedere. În primul rând a trebuit să ne ducem singuri tot echipamentul, aproximativ 50 de kg pe persoană.

Pentru a putea înfrunta acesta dificultate ne-am ajutat cu sănii ce erau trase de către noi încărcate cu aproximativ 30 de kg și restul în rucsaci. Până la tabăra 4 am folosit schiurile, după care colțari și pioleți. În al doilea rând a trebuit să ne pregătim foarte bine din punct devedere logistic, pentru a ne putea orienta pe imensul ghețar în timpul ascensiunii.”

Minus 35 de grade

Petru ne-a descris momentele dificile prin care au trecut. „Ascensiunea a durat 8 zile și a fost foarte dificilă dar am avut mult noroc cu condițiile meteo reușind să ajungem pe vârf „doar” cu două furtuni. Momentul cel mai dificil a fost la coborârea de pe vârf când o fortuna neașteptată ne-a surprins, pe mine și pe Marco, înainte de Denali Pas la 5700, circa 600 de metri deasupra la tabăra 5. A trebui să construim un mic adăpost sub o stâncă și am petrecut noaptea la -35°C cu vânturi ce au suflat cu intesintate de până la 120km/h.”

„Dimineața am coborât extenuați la tabăra 5 unde ne așteptau preocupati prietenii noștri. Eram foarte bine pregătiți atât din punct de vedere al echipamentului, cât și fizic și psicologic, dar norocul în aceste situații reprezintă cel puțin 50%. Acea noapte petrecută împreună cu Marco ne-a demonstrat încă o dată că prietenia noastră e mai puternică decât orice condiție extremă ce se poate ivi la aceste altitudini și că împreună reușim să infrutam orice situație.” a precizat românul.

Pentru copiii bolnavi

Vătăman, împreună cu Antono Zappa folosesc imaginea și succesul expedițiilor pentru susținerea unei asociații. Prezentările din expediții, la care adună diferite fonduri, sunt donate către aceasta. „Pentru cine ne urmărește deja de mai mulți ani este cunoscut faptul că unul dintre motivele noastre de orgoliu este să reușim să fluturăm pe vârf steagul „A.L.I.S.B – Associazione Lombarda Idrocefalo e Spina Bifidă” ce se ocupă de copiii afectați de aceste două patologii.”

„O emoție puternică ne-a cuprins la 6194 de metri pe acoperișul Americii de Nord când am văzut fluturând acest steag și solidaritatea noastră se va manifesta precum în toate expedițiile efectuate până acum, donând în binefacere toate încasările pe care le vom avea în urma prezentărilor și serilor pe care le pregătim în următoarele luni. Ne-ar face foarte multă plăcere să putem să regăsim și pe mulți dintre cititorii Gazetei Românești la aceste manifestări despre care veți fi informați din timp.” este apelul lui Vătăman.

Noul LEICA

Alpinistul ne-a descris și un alt proiect realizat la ultima sa expediție din Alaska: testarea unui aparat de fotografiat special, în condiții extreme. „Noutatea cea mai mare în cadrul acestei expediții a fost proiectul fotografic intitulat ALASKA – NOC – ULTIMA FRONTIERă. împreună cu membri magazinului de fotografie New Old Camera din Milano am organizat un site ce a fost actualizat în timp real cu toate știrile ce le trimiteam de pe ghețar cu ajutorul unui telefon satelitar. Ryuichi Watanabe, proprietarul acestui magazin, mi-a pus la dispoziție un aparat de fotografiat LEICA M6 ^ 35/2 Summicron-M ASPH analogic ce a fost modificat special pentru această expediție în așa fel încât să poată să reziste la temperaturi foarte scăzute ce depășesc -20°C. „

„Trebuie să recunosc că am rămas uimit de calitățile excepționale al acestui aparat cu care am reușit să fotografiez și la -32°C fără niciun fel de probleme. Expoziția fotografică pe care o organizăm în această perioadă va fi pentru noi o satisfacție enormă, fiind prima din viața mea. Pentru cine dorește să afle știri și noutăți despre această expediție poate să o facă la site-ul openmindworld.newoldcamera.it, unde puteți viziona și o anteprima la filmul pe care l-am pregătit.” a completat el.

Andi Rădiu

Faceți clic pentru a evalua această postare!